Wednesday, December 14, 2011

Tukang Sihir Hanya Wanita?

Soal: Ayat 4 dalam surah Al-Falaq, maksud ayat ; “Dan daripada kejahatan wanita-wanita (tukang sihir) yang menghembus (menjampi) pada simpulan-simpulan”

Kenapa ayat 4 menyebut ‘wanita-wanita’, padahal ramai jugak bomoh dikalangan lelaki? Mohon diperjelaskan.

Jawapan oleh Ustaz Ajmain Safar (ibnuabid@hotmail.com), Fakulti Tamadun Islam, Universiti Teknologi Malaysia, Johor:

Menurut Abdullah Yusuf Ali, pada waktu zaman kenabian Nabi Muhammad s.a.w., terdapat seorang bomoh perempuan yang mengenakan sihir hitam ke atas musuhnya menggunakan sihir pada simpulan. Dengan itu, Allah menurunkan surah ini sebagai perlindungan daripada sihir tersebut.

Ini bukan bermakna, tidak ada tukang sihir lelaki.

Kenapa penyihir perempuan? Sihir tidak semesti seperti bomoh… tapi perempuan ini sihirnya melalui:

Pertama, wanita yang menyihirmu dengan kecantikannya. Ia akan memperdayamu melalui wajah dan tubuhnya. Kadang-kadang, melalui air mata, ia menggoyahkan keteguhan iman. Tanpa sedar, seseorang itu akan berempati dan sanggup melakukan apa sahaja yang dikehendakinya. (Cair beb!!!)

Kedua, adalah wanita yang menyihirmu dengan pangkat, harta atau kedudukannya. Ada di kalangan wanita, apabila memiliki status lebih daripada lelaki, mereka akan merasa hebat. Mereka ingin menunjukkan eksistensinya, menunjukkan kekuasaannya. (Tunjuk Power beb!!!)

Ketiga, wanita yang menyihirmu dengan hasratnya. Wanita jenis ini biasanya menggoda lelaki, utamanya yang sudah berumah tangga.Mereka akan memberikan pelayanan yang mungkin tidak diberikan oleh isteri pada suami. Mereka memberikan kenikmatan dan fantasi. Karenanya, peliharalah penglihatanmu, dan kendalikan nafsumu..!

Keempat, adalah wanita yang menyihirmu dengan kata-kata. Wanita ini adalah ular berbisa yang sangat berbahaya. Ia tak mematukmu dengan menggunakan kepalanya. Ia tak melilitmu dengan menggunakan tubuhnya. Tapi, ia akan menyengatmu dengan ekornya.

Di depanmu ia berkata manis, tapi di belakangmu ia akan menikam. Kepadamu dia berkata A, B, C. Kepada yang lain dia berkata C, D, E, F. Wanita jenis ini adalah wanita yang selalu menyembunyikan kebenaran, hingga banyak yang terperdaya atau terhasut olehnya. Ia tidak ubah seperti syaitan, yang mencuri berita dari langit. Membicara satu kebenaran dengan seribu kebohongan. Akibatnya, di antara pasangan suami isteri, mereka saling tidak mempercayai. Di antara sahabat dan keluarga, akan merenggang tali silaturrahmi; mereka yang akrab dan erat hubungannya, berubah menjadi saling curiga dan membenci.


Wallahu a'lam.

No comments: