Thursday, August 21, 2008

Peringatan Untuk Sayang

Kini sayang akan berhijrah @ berkelana @ merantau mencari ilmu sebagai persiapan di hari muka jauh dari ayahanda, ummi dan adik-adik. Di bawah ini adalah sepuluh peringatan asas untuk sayang menempuhi dan menjalani hidup di tempat baru:

1. Ingat Allah di mana saja.
2. Jaga solat berjamaah.
3. Baca satu hari satu hadith idola kita, Rasulullah s.a.w.
4. Sentiasa menolong orang.
5. Sentiasa menolong agama Allah.
6. Baca Quran minimum 1 kali sehari.
7. Jangan main betina. Jodoh kerja Allah.
8. Tidur selewat-lewatnya jam 12.00 tengah malam.
9. Jangan keluar malam kecuali kerana agama.
10. Pilih kawan.

Ingatlah bahawa peluang menjadi pelajar di IPT bukan selalu datang. Janganlah masa pelajarmu di bazirkan dengan aktiviti yang tidak berfaedah terutama dari aspek agama kita.

Anggaplah dirimu dalam perlumbaan lari jarak jauh @ marathon Olimpik yang semakin hampir ke garisan penamat. Sayang telah memulakannya sejak di tadika dulu. Berikan segala yang terbaik untuk kejayaan diri di hari muka. Sayang hanya akan berjaya sekiranya sayang memberikan tumpuanmu terhadap pelajaran.

Selama ini ayahanda dan ummi telah berusaha sedapat mungkin menunjukkan asas jalan untuk mendapatkan kebahagiaan dan ketenangan di sini (iaitu dunia yang sementara ini) dan di sana (akhirat yang kekal nanti). Sebagai satu penerusan, silalah mendisiplin diri untuk mengikuti program agama yang bermanfaat secara istiqamah untuk menambahbaik pengetahuan dan amalan sayang terhadap cara hidup kita, Islam, iaitu SATU-SATUNYA agama yang di redhai Allah, Pencipta Alam Semesta. Teruskan usaha membantu ummat. Dimana jua carilah keredaan Allah. Hiasilah diri dengan dengan akhlak Rasulullah s.a.w.

No comments: