Friday, April 26, 2013

Skandal KLIA2 - Lapangan Terbang BUKAN Kos Rendah


Kos KLIA2 (lapangan terbang "kos rendah" yang baru) telah mencecah sehingga RM5 bilion, jauh lebih mahal berbanding dengan lapangan terbang kos rendah LCCT yang bernilai RM 232 juta. 

Apabila projek KLIA2 pertama kali diumumkan pada bulan Julai 2007, kos asalnya ialah RM 1.7 bilion. Akan tetapi, menurut blog Tony Fernandes (Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia) , kosnya telah melonjak 200% daripada bajet asal kepada RM5 billion pada bulan Julai 2012.

Katakan "TAK NAK" kepada belanjawan kerajaan yang tidak bertanggungjawab. Ubah Sekarang Bersihkan Malaysia! Sila “SHARE”!

---

Cerita Terperinci:

Lapangan terbang KLIA2 yang diumumkan pada bulan Julai 2007 sepatutnya siap pada September 2011 tetapi telah ditangguhkan beberapa kali sehingga ke April 2013. Pada bulan Julai 2012, menurut blog Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia, Tony Fernandes, kos baru KLIA2 "kos rendah" lapangan terbang telah mencecah RM5 billion, iaitu hampir 200% dari kos asal! Bagi tujuan perbandingan, kos LCCT sedia ada adalah RM232 juta, kurang daripada 5% daripada lapangan terbang 'kos rendah' KLIA2 baru tersebut.

Salah satu faktor peningkatan kos ialah peralihan lapangan terbang daripada tapak cadangan asalnya di bahagian utara (KLIA Utara) ke bahagian barat (KLIA Barat) walaupun KLIA Barat telah dikenalpasti sebagai tempat yang tidak sesuai untuk pembinaan lapangan terbang kerana ia merupakan tempat paya gambut menurut Pelan Induk KLIA pada tahun 1992. Hasil daripada peralihan tersebut telah menyebabkan peningkatan besar dalam kos kerja tanah. Kementerian Pengangkutan menyatakan bahawa kosnya hanya RM773 juta, tetapi dipercayai lebih tinggi oleh banyak pihak dalam industri. Di samping itu, peralihan ke KLIA Barat telah menyebabkan keperluan untuk landasan ketiga yang bernilai RM270 juta serta menara kawalan kedua yang berharga kira-kira RM300 juta. Kedua-duanya sebenarnya tidak diperlukan jika terminal kos rendah baru tersebut dibina di KLIA Utara. Apa yang diperhatikan ialah hakikat bahawa KLIA2 akan menjadikan lapangan terbang pertama selepas tahun 1960-an, dengan dua menara kawalan dalam jarak 2km antara satu sama lain!

Katakan "TAK NAK" kepada perbelanjaan pembayar cukai yang tidak bertanggungjawab, mengundi untuk perubahan, Undi untuk Pakatan Rakyat!

Ubah Sekarang, Bersihkan Malaysia!

Untuk maklumat lebih lanjut tentang isu ini:http://www.malaysiakini.com/news/185639

----


Kos KLIA2 (lapangan terbang "kos rendah" yang baru) telah mencecah sehingga RM5 bilion, jauh lebih mahal berbanding dengan lapangan terbang kos rendah LCCT yang bernilai RM 232 juta. 

Apabila projek KLIA2 pertama kali diumumkan pada bulan Julai 2007, kos asalnya ialah RM 1.7 bilion. Akan tetapi, menurut blog Tony Fernandes (Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia) , kosnya telah melonjak 200% daripada bajet asal kepada RM5 billion pada bulan Julai 2012.

Katakan "TAK NAK" kepada belanjawan kerajaan yang tidak bertanggungjawab. Ubah Sekarang Bersihkan Malaysia! Sila “SHARE”!

---

Cerita Teperinci: 

Lapangan terbang KLIA2 yang diumumkan pada bulan julai 2007 sepatutnya siap pada September 2011 tetapi telah ditangguhkan beberapa kali sehingga ke April 2013. Pada bulan Julai 2012, menurut blog Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia, Tony Fernandes, kos baru KLIA2 "kos rendah" lapangan terbang telah mencecah RM5 billion, iaitu hampir 200% dari kos asal! Bagi tujuan perbandingan, kos LCCT sedia ada adalah RM232 juta, kurang daripada 5% daripada lapangan terbang 'kos rendah' KLIA2 baru tersebut.

Salah satu faktor peningkatan kos ialah peralihan lapangan terbang daripada tapak cadangan asalnya di bahagian utara (KLIA Utara) ke bahagian barat (KLIA Barat) walaupun KLIA Barat telah dikenalpasti sebagai tempat yang tidak sesuai untuk pembinaan lapangan terbang kerana ia merupakan tempat paya gambut menurut Pelan Induk KLIA pada tahun 1992. Hasil daripada peralihan tersebut telah menyebabkan peningkatan besar dalam kos kerja tanah. Kementerian Pengangkutan menyatakan bahawa kosnya hanya RM773 juta, tetapi dipercayai lebih tinggi oleh banyak pihak dalam industri. Di samping itu, peralihan ke KLIA Barat telah menyebabkan keperluan untuk landasan ketiga yang bernilai RM270 juta serta menara kawalan kedua yang berharga kira-kira RM300 juta. Kedua-duanya sebenarnya tidak diperlukan jika terminal kos rendah baru tersebut dibina di KLIA Utara. Apa yang diperhatikan ialah hakikat bahawa KLIA2 akan menjadikan lapangan terbang pertama selepas tahun 1960-an, dengan dua menara kawalan dalam jarak 2km antara satu sama lain!

Katakan "TAK NAK" kepada perbelanjaan pembayar cukai yang tidak bertanggungjawab, mengundi untuk perubahan, Undi untuk Pakatan Rakyat!

Ubah Sekarang, Bersihkan Malaysia!

Untuk maklumat lebih lanjut tentang isu ini: http://www.malaysiakini.com/news/185639 

----























No comments: