Tuesday, June 12, 2012

Tolak usul jual rahsia: Pandikar Amin ditekan



Muhammad Faizal,12 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Jingga 13 menyelar tindakan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia apabila  menolak usul tergempar yang meminta penjelasan Kementerian Pertahanan menjawab pendedahan penjualan dokumen sulit rahsia kepada syarikat pertahanan Perancis.

Tindakan Pandikar Amin ini turut menunjukkan bahawa beliau berada di bawah telunjuk Umno bagi melindungi pengkhianat negara.

Jelas Ketua Koordinatornya, Fariz Musa, alasan Pandikar Amin menolak usul tersebut kerana tidak mempunyai bukti dan hanya andaian semata-mata merupakan satu kenyataan yang dangkal dan tidak berasas.

"Sedangkan Peguam Joseph Breham yang mewakili Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mendedahkan syarikat tersebut membayar 36 juta euro (RM142 juta) kepada Terasasi (Hong Kong) Ltd kononnya untuk kerja-kerja kejuruteraan komersial tetapi sebenarnya telah menjual maklumat keselamatan negara kepada syarikat Pertahanan Perancis," jelasnya.

Tambahnya, Razak Baginda benar-benar kebal daripada sebarang tindakan , bukan sahaja usul tersebut ditolak sementah-mentahnya tetapi dakwaan serius berkaitan satu pengkhianatan kepada negera apabila membocor dan menjual maklumat kerahsiaan negara sedikit pun tidak diambil sebarang tindakan oleh pihak Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM).

"Sikap berdiam diri pihak ATM dan PDRM benar-benar menghairankan seolah-olah ada sesuatu yang disembunyikan daripada rakyat berkaitan Skandak Scorpene yang benar-benar mengaibkan negara.

"Tetapi tindakan berbeda terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pimpinan Pakatan Rakyat yang dilihat dwi-standard apabila wujud fitnah dan tuduhan oleh  pihak-pihak tertentu diambil tindakan drastik dan segera oleh pihak PDRM,SPRM dan sebagainya," jelas beliau lagi.
Menurut Fariz lagi, kes yang sudah ditutup 17 tahun dulu juga dibongkarkan semula supaya menimbulkan persepsi negatif kepada pimpinan PKR dan Pakatan Rakyat.

"Lagak Pandikar Amin benar-benar bertujuan menyelamatkan Datuk Seri Najib Razak,  ketika itu sebagai Menteri Pertahanan yang turut terpalit dengan skandal pembelian 2 buah kapal selam serta pembocoran dan penjualan dokumen rahsia negara oleh Razak Baginda dan bapanya yang merupakan rakan akrab kepada Najib.


"Rakyat ingin mengetahui siapakah yang telah memberikan keizinan atau membenarkan Razak Baginda memperolehi dokumen rahsia keselamatan negara tersebut?

"Skandal Scorpene adalah isu yang benar-benar memalu dan menjatuhkan maruah negara," tegasnya.

Jingga 13 mencabar agar Tan Sri Pendekar Amin meletak jawatan dengan segera kerana beliau tidak punya integriti dan kreadibiliti sebagai Speaker Dewan Rakyat yang bersekongkol dengan pengkhianat negara.


No comments: