Wednesday, June 12, 2013

Fatwa Majlis Kebangsaan Terhadap SEMUA AJARAN SYIAH TERMASUK ZAIDIYAH DAN JAAFARIAH ADALAH SESAT


MAJLIS FATWA KEBANGSAAN TELAHPUN MEMUTUSKAN BAHAWA SEMUA AJARAN SYIAH TERMASUK ZAIDIYAH DAN JAAFARIAH ADALAH SESAT. JUGA RUJUK FATWA-FATWA NEGERI BERKAITAN SYIAH SEJAK TAHUN 1992 (9 DIWARTAKAN DAN 11 TIDAK DIWARTAKAN). 

(Sesiapa yang menolak pandangan Syeikh Dr Yusuf Qardhawi yang terbaru tentang Syiah dan juga pandangan ulama-ulama Saudi, maka silakan untuk merujuk kepada Majlis Fatwa Kebangsaan dan Fatwa Negeri-negeri. Begitu juga mereka yang ingin melihat penyatuan Sunni-Syiah, sila ambil perhatian serius tentang keputusan Majlis Fatwa yang telah wujud sejak 1996
--------------------------------------------------------------------------------------
Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 5 May 1996 telah membincangkan Syiah Di Malaysia. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

Bersetuju supaya keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa yang telah diadakan pada 24 dan 25 September 1984 [Kertas Bil. 2/8/84, Perkara 4.2. (2)] mengenai aliran Syiah yang menetapkan seperti berikut :” Setelah berbincang dan menimbang kertas kerja ini Jawatankuasa telah mengambil keputusan bahawa hanya Mazhab Syiah dari golonganAl-Zaidiyah dan Jaafariah sahaja yang diterima untuk diamalkan di Malaysia.” Dimansuhkan.
Like ·  ·  · 7 hours ago · 





No comments: