Monday, April 23, 2012

Mengundi wajib - Mufti

Mengundi wajib - Mufti



KUANTAN - Tanggungjawab untuk mengundi pada pilihan raya umum adalah wajib kepada umat Islam dalam membentuk sebuah kerajaan yang dapat membela kesucian agama dan keamanan, demikian kata Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman.

“Mengundi adalah fardu kifayah, tetapi jika ramai tidak melaksanakannya sehingga boleh menjejaskan pembentukan sesebuah kerajaan, maka tanggungjawab itu akan menjadi fardu ain,” jelasnya.

Menyingkap sirah pada zaman Rasulullah, katanya, apabila Nabi wafat, waktu untuk pengebumian terpaksa ditangguhkan sebentar bagi melantik seseorang yang boleh memikul tanggungjawab sebagai khalifah.

“Daripada kisah itu kita dapat melihat betapa penting pelantikan khalifah itu kepada masyarakat untuk melaksanakan agenda seterusnya ke jalan benar.”

Abdul Rahman juga berkata, Islam tidak melarang umat mengundi calon bukan Islam jika tidak menimbulkan pelanggaran terhadap ajarannya.

“Diharuskan mengundi bukan Islam yang akan membantu pembangunan Islam dan pada masa sama boleh menjaga umat Islam. Kita sesama Islam hendaklah bertolak ansur dan bersatu serta tak perlu berkeras dengan bukan yang Islam,” jelasnya lagi.

Mengulas lanjut mengenai bai’ah, Abdul Rahman berkata ia pengakuan taat setia dan individu yang mengingkarinya bakal menerima balasan atau musibah. Pengakuan bai’ah juga tidak boleh dalam bentuk paksaan.

“Jika berbentuk paksaan, perjanjian itu adalah terbatal,” katanya.

Komen: Mengundi itu wajib. Dan undilah calon yang berakhlak, yang menjauhi maksiat, yang anti rasuah.

No comments: